Trip to Sabah! (Day 1)

Assalamualaikum semuaaa :)

Maaf lama menyepi. Rosnadia hidup lagi jgn risau. Hahaha. Cuma nak lebih hidup di real life berbanding virtual life. So arini aku nak kongsi sikit lah pengalaman bercuti bersama girlfriends yg tersayang di Sabah aritu. Chewah bajet hot nak berkongsi bagai. hahaha

DAY 1 (6th AUGUST 2015)

Malam before bertolak pegi sabah, aku muntah-muntah teruk. Hahaha apebenda ntah yg aku makan sampai jadi begitu sekali. Spoil mood bercuti betul. Paling tak best, hari nak bertolak tu pun sakit-sakit lagi. Haih payah betul org yg byk penyakit ni. Tapi syukur Alhamdulillah ada bidadari-bidadari syurga yg tolong jaga. Baiknyaaaaa depa. Terutamanya fatin sharin yg sanggup kutip (baca = curi ) plastic muntah dalam flight utk kita. Muahaha. Flight pukul 11.30 pagi dan kami sampai sabah lebih kurang pukul 2 macam tu. Sampai di bumi sabah...hujan lebat! So tentative hari pertama terpaksa ditunda ke hari lain. Sampai je kat sabah, kitorang disambut oleh Abi dan kawannya ehem-ehem, iaitu tourist guide pakej yg kitorg tempah - sabah redho travel. Tourist guidenya friendly sangat macam dah 10 tahun kenal. Hahaha.

Mula-mula kitorang lunch dulu. Paling kelakar, datang jauh-jauh ke sabah..aku makan bubur ayam je! Hahahahahah. Pftttt sebab tgh sakit kan. Dah makan hampir separuh, pastu muntah balik. Serupa aku tak makan. =.= kemudian, abi bawak kami pegi ke Muzium Sabah. Disebabkan aku konon-konon sakit teruk (muntah je padahal), so tak banyak gambar aku amek. Sebab takdak mood. Oh lagipun, pelawat tak dibenarkan amek gambar dalam muzium. So takde gambar la. Hihi. Paling menarik, kat dalam muzium ni ada rangka ikan paus besar gila! Haaa tu jelah aku ingat sebab selebihnya aku mereput. Setiap kerusi yg ada kat muzium ni semua aku duduk. Hahaha sebab jalan sikit je rasa nak muntah. Pftttt.

kat luar muzium ni ada kereta-kereta antik. tolong jangan tertipu dgn senyuman aku sebab aku pandai berlakon.  Di luar bibir tersenyum, di dalam hati menangis. kah!

Next..kitorang pegi ke signal hill.
Best jugak kat sini, sebab kau boleh nampak bandar kota kinabalu ni dari atas bukit. Chewah.

Pastu abi bawak kitorg pegi makan kt...(tak ingat nama tempatnya, hahaha). Seriously seafood kat sabah murah gilaa wooo. Heaven sangat utk orang-orang yg suka makan seafood mcm aku! So korang pilih jelah nak makan apa. Ikan ke, udang ke, ketam ke, lala ke, lantak korang lah..pastu depa akan masak terus. Memang fresh gila seafood dorang jual, sayur pun nampak segar je.

masyaAllahhhhh! sedap gila butterprawn ni!

Omgg! butterprawn tu sedap gilaaaaaaaa. Takleh move on! Malangnya, lepas dinner aku muntah balik. Arghh teruk gila kot. Tak penah aku muntah seteruk ni. Makan sikit je muntah. Kau paham tak perasaan bila kau lapar gilaaaaa. Tapi kau tak boleh nak makan? Sedih betul aku rasaa. Huwaa. Sia-sia usaha aku gemukkan badan masa raya aritu. Skrg (waktu aku tulis entri ni) berat aku turun 2 kg kot..gara-gara sakit arituuu. Benci !

Lepas dinner, kitorg check in dekat homestay KK. Sangat best! Besar ada 3 bilik. 2 toilet. Ada dapur. Ada astro, satu je kurang..takde wifi. Haha. Sebabkan aku sakit, so depa manjakan aku dengan bagi aku bilik single. Sakit sikit je punnnnn. Gedik betul rosnadia ni. Tapi aku tak mintakkk. Depa yg bagi. XD Hari pertama kat sabah, aku jadi pendiam. Hahaha bangga pulak rasa. Ingat senang ke aku nak diam. Bak kata abi, dia kalau diam ada 3 sebab je. 1) tengah susah hati 2) tengah marah 3) tengah sedih. Tapi aku kalau diam..ada byk sebab. XD antaranya...sebab sakit (ni sebab penyakit dan termasuk jugaklah sakit hati hahah), marah, sedih, byk fikir, penat dll. So malam tu dalam pukul 9 lebih lepas mandi, solat, makan ubat..aku terus tidur.

-to be continued-

1. Assalammualaikum.. Saya nak tye Sabah Redho Travel ni okay ke.. Igt nak g sabah.. Nak cr travel guide..

1. Waalaikumsalam, sabah redho travel ni okay sangat! highly recommended :)

2. Yeke dik.. Sy dah booking ngn dia.. Tapi mmg dia lambat respond ke.. Sb saya bank in duit deposit hr ahad.. Bila ditanya pasal resit dia ckp dlm 2-3hari.. So bila ditanya lg.. Bru pg td dia bg resit.. Bila tanya psl no booking tiket dia xbls.. Riso jugak kalau dia tipu.. Hehe.. Sb byk jugak byr depo 2k lebih..kalau dia okay xpela..

2. Sama la dengn sy.. Oke ke ye

1. Awak dh byr booking ke..?

2. Yup da rm800 hari khmis.. Jnji nk bg resit jumaat or sbtu..till now no respon.. I wasup x rep...takot pulak

3. Yup da rm800 hari khmis.. Jnji nk bg resit jumaat or sbtu..till now no respon.. I wasup x rep...takot pulak

4. Awk punya travel bila.. Sy pn pg td call dia.. Dia ckp dia kt luar kwsn.. Ckp mlm ni bru nk bg no booking.. Sb flight hr selasa ni.. Tp until now xbg lg.. Hrp2 mlm ni gak dpt no booking flight tu.. Sb cr dia ckp tu mmg dia agk bz..n psl resit tu sy pn dpt agk lewat ckit.. Tggu esok kot bru dia bg kt awak..

5. Lmbt lagi.. Tp yela kite as customers klo da jnji nk bg xbg2 msti ade sikit syak wasangka kn... Hmmm boleh x nanti awak update sikit service dye... Sbb sy wasup x reply lgsung tp sy nampak je dye on9...

6. Betul tu.. Lg2 sy ni jnis pgg pd jnji.. Ni smlm dia ckp mlm nk bg.. Untill now xdpt pn lg.. Tue yg akan terkilan.. Klu xblh nk bg mlm smlm just ckp jgn buat org trtunggu.. Ntah la.. Sy ni pn pakat redho je la.. Huhuhu.. Sb esok je pn nk g sabah pn.. Brg pn xpacking lg sb tkut dia tipu.. So buat pnt kemas brg je..

7. Alhamdullilah.. Sy dh dpt no booking tu.. Bru sat td dia bg.. Nnt in shaa ALLAH dia bg kt awak tu.. Myb lmbt ckit.. Rsenya hrni kot dia bg kt awak resit tu.. Sb dia ckp kt sy dua tiga hrni dia de keje kt luar kawasan so xde line.. Smlm dia ckp dia trtido.. Sb dia bru balik.. So pg ni bru dia bg..

8. Ohhh ic... Xpe nti sy mntak dye updte .. Awak kalau boleh nnti smpai sana share sikit service dye oke ke x...

9. Ok.. In shaa ALLAH.. Nnt pe2 sy share..

10. ok thanks awak.. boleh email sy di syazwaniwani104@gmail.com

11. Salam..sy pon ada booking dgn sabah redho travel ni jgk.. sy nk pg bln 3 nt..dh byr deposit. Tp dia x bg receipt lg.. dh whatsapp byk kali tak reply.. risau la plak

12. Jgn risau awk kena rajin tanya n paksa je.. Sebb masa saya ritu seminggu jugak tunggu feedback.. Bru dye bagi... Bz kate nye.. Wasup everydy kompem dye bg..

3. Tp sy punya dh bermingu minggu.. sy byr deposit 15hb jan hr tu. Sampai hr ni xdapat feedback. Awak pergi sana bila?

1. Sy pegi april nanti.. Btw awk kena rajin ws.. Ade yg kate dye mmg bz.. Tp service sana oke..

2. Baru balik dari trip dengan Sabah Redho. Malangnya kami dapat service yang teruk di sana. Sedang mengarang. Jemput baca pengalaman kami nanti.

3. Knp sis.. Ada apa2 yg berlaku ke sis..

4. hi..sy nk cita skit pasal redho travel..kebaikan dan
      kebaikan..
      -tour guide ramah
      - tu je...
      keburukan:
      -xsetimpal dgn harga pakej rm2300...
      -flight awal sgt...jam 610am dri kuching...blik pun awal..pkul 8am..padahal dlm pakej kata hari ke 4 ad tour kk lg..
      -flight x termasuk bagasi..
      -byar mhal..tp duk hotel murah..siap kna byar deposit 200...
      -masa awl2 sy diberitahu pakej sekali mkan..skli kna byar sendiri..
      -island hoping kate pegi smua pulau.. skli pegi 1 pulau jee..
      -dalam pakej ckp hari 1st g kk...2nd g kundasang..3rd pulau..4th jln2 kk...tp..plan tukar..1st n 2nd kt kk..3rd kt kundasang...
      -tiap2 bulan hrga pakej bertukar2..kjap murah kejap mhl..ak yg byr mhl...rasa skit hti..
      kesimpulan....klau 2000 tu ak manage sendiri...mmg mewah ak kt sbah...so jgn join pkej ni...cm si***

5. Sy setuju dgn awak. Sy pon bru blik dr trip dia.. memang dia ramah..tp servis hampeh.. sy xdpt bermlm dkt kundasang pon.. sedihh.. dia ckp dpt notis dr hotel kt kundasang yg xda air kt sna. So kitorg g kundasang just for day trip. Mmg x ikot mvm yg stated dlm pakej pon.
      Dia minta deposit utk reservation candle light dinner rm150.. sb sy nk buat surprise kt husbnd sy.. tp cndle light mcm hampeh.. sy minta resit dkt hotel. Hotel ckp dia xreserve pon utk cndle light. Fazari tu bru bgtau msa check in. Book hotel pon tru agoda. Hotel kata dorg bg free je..xda charge utk cndle light dinner kitorg.. then sy mintak balik rm150.. dia kata nk bank in tp sampai skrg xbank in lg. Penipu..
      Dia mmg book hotel murah. Mmg x berbaloi byr rm2000 tu.. hotel yg kitorg duduk tu flush toilet pon rosak. Naseb baik 1 mlm ja bermlm kt situ.. mmg sy frust sgt dgn service dia..tp sy xnk spoilkn mood holiday sy dgn husbnd.. dia ni byk helah dan suka berdalih.. please jgn recommend dia kt kwn2 korg..
      Sy wassap dia stiap hr suruh dia bank in blik duit sy.. dia reply nt dh bank in dia bgtau.. mmg sy x halalkn lah if dia xpulngkn

6. Jemput baca pengalaman buruk kami dengan travel agency ni.

4. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat